Jak pojadą samochody podczas remontu starego mostu w Toruniu - pyta DDTorun.
Poniżej propozycje, o których pisałem parę lat temu temu: poszerzenie przęsła mostu i budowa wiaduktu nad torami kolejowymi
1) Wymiana nawierzchni i remont przeprawy są niezbędne, ale nie poprawią istotnie warunków jazdy kierowcom - aut na starym moście przybywa, jest przeładowany i coraz częściej się korkuje.
2) Jeśli godzimy się na zamknięcie mostu i utrudnienia w ruchu powinniśmy oczekiwać, że po remoncie będzie nam się po nim lepiej jeździć. Przedstawione dotychczas rozwiązania w żaden sposób nie przyczyniają się do poprawy płynności jazdy i nie zwiększają przepustowości arterii. Sprowadzają się bowiem praktycznie do wymiany nawierzchni.
3) Niezbędne jest poszerzenie mostu – do 2x2, czyli po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Wbrew pozorom, nie jest to zadanie ani skomplikowane technicznie, ani czasochłonne, ani szczególnie drogie. Płytę przęsła można spokojnie poszerzyć na trapezach. Kratownicę podtrzymującą płytę przęsła bardzo łatwo poszerzyć uzupełniając o dodatkowe elementy w środku, w osi mostu.
Takie rozwiązania były proponowane przez toruńskich inżynierów już kilkadziesiąt lat temu, zachowały się plany projektów z tamtych lat. Są więc tym bardziej w pełni możliwe do realizacji dziś, kosztem relatywnie bardzo niewielkim w stosunku do uzyskanych korzyści.
Obecnie są trzy pasy. Do czterech pasów - po zdjęciu zbędnych barier ochronnych na zdjęciu poniżej - brakuje ok 2 metrów.
wikipedia
wikipedia
(wysadzany, poskładany)
4) Nic nie stoi na przeszkodzie, aby most poszerzyć jeszcze bardziej w celu poprowadzenia linia tramwajowej – o ile nie zaburzy to istotnie jego symetrii i estetyki.
5) Kluczowym elementem układu drogowego wokół mostu jest plac AK – tam tworzyć się będą największe korki. Jedynym rozwiązaniem – również planowanym już kilkadziesiąt lat temu – jest budowa wiaduktu nad placem AK i linią kolejową do ulicy Podgórskiej i Poznańskiej.
Zaniechanie budowy tego wiaduktu podczas remontu mostu jest poważnym błędem. Wiadukt w tym miejscu po prostu musi powstać – bo tylko tak można zgodnie pogodzić duży ruch aut, autobusów MZK, rowerów i pieszych. Tylko szeroki wiadukt - dla pieszych, rowerów i samochodów - zintegruje Podgórz z centrum. Dzielnica położona jest mniej więcej na wysokości na której znajduje się linia torów kolejowych, które są równie istotną barierę, co Wisła.
6) Na czas remontu mostu Piłsudskiego najlepszym rozwiązaniem jest most tymczasowy. Powstaje bardzo niewielkim kosztem w bardzo krótkim czasie. Musi zapewniać możliwie szybką jazdę pojazdów, aby nie powstawały korki – inaczej nie spełni swojej roli. Sezonowa przeprawa pontonowa może nie zapewnić wystarczającej prędkości poruszania. Korzystniejsza jest droższa konstrukcja wysokowodna.
7) Ze względu na bardzo duży i ciągle rosnący ruch pojazdów na starym moście wynikający z intensywnej budowy nowych osiedli w osi przeprawy wydaje mi się, że pod placem Rapackiego powinien powstać tunel drogowy, który mógłby bardzo poprawić jakość przestrzeni wokół placu w oczach mieszkańców miasta i turystów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz