Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

niedziela, 27 stycznia 2013

Przejścia dla zwierząt, nie dla ludzi

dodałem fotkę aluminiowego ekranu akustycznego
(pon, 28 sty, godz 11)

Wracam do tematu średnicowej w wykopie z ciekawą obserwacją: toruńskie MZD gorzej traktuje mieszkańców miasta niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwierzęta

Nie lubię stawiać takich tez, ale gdy patrzę na projekt Trasy Średnicowej w Toruniu prowokacja wydaje się na miejscu.

Przejście dla zwierząt - A2 (foto: A2)



Rząd Donalda Tuska w ciągu 5 ostatnich lat wybudował 2.2 tys kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. Nie będę tych prasowych enuncjacji weryfikował, bo na użytek tego wpisu wystarczy powiedzieć, że wybudował dużo dróg ważnych dla rozwoju państwa. 

Na pewno nie można o tych drogach powiedzieć tego, że "zostały zrobione byle jak". Nie wszystkie zjazdy wybudowano od razu, nie wszystkie węzły powstały w terminie, nie wszystkie ekrany akustyczne zostały ustawione tam, gdzie są potrzebne, dopuszczono do użytku inwestycje niezakończone lub wstrzymywano termin otwarcia pomimo zakończenia budowy. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że ta nowoczesna sieć drogowa została wybudowana z dofinansowaniem ze środków europejskich, z czego wynika między innymi to, że kwestie oddziaływania dróg na środowisko były traktowane serio na każdym etapie: projektowania, realizacji inwestycji i eksploatacji dróg.

Proszę zobaczyć, jak wyglądają przejścia dla zwierząt na wybudowanych w ostatnich latach autostradach i drogach ekspresowych.

Przejście dla zwierząt - autostrada A4 (foto: polskiwilk.org.pl)

Przejście dla zwierząt - S7 (foto: ssc.com)


Materiały GDDKiA (interia.pl)

Przejście dla zwierząt - A1 (kocjan.pl)

Autostrada A2 (eredaktor.pl)

A2 - budowa przejść dla zwierząt (foto: AW)

A2 - przejście dla zwierząt (foto: AW)


S5 - budowa przejścia dla zwierząt (p.zieliński)

S5 - przejście dla zwierząt (p.zieliński)

A2 - przejście dla zwierząt w budowie (foto: AW)

S5 - przejście dla zwierząt (foto GW)

Obwodnica Wrocławia - przejście dla zwierząt (foto: obwodnica-wroclawia.pl)



Zielone przejścia dla zwierząt w Banff National Park, Kanada 
(więcej fajnych fotek na portalu studentbuduje.pl)

Wykop, nasypy, wiadukty, mostki, tunele... Od tunelów zresztą się odchodzi - dziś, zgodnie z kierunkiem myślenia o ochronie przyrody i aktualnymi trendami w budownictwie drogowym na świecie, buduje się w Polsce szerokie wiadukty dla zwierząt, co byłoby nie do pomyślenia jeszcze 10 lat temu. To zwierzętom ma być wygodnie.

A w Toruniu? W Toruniu jest MZD. W Toruniu "nie - da - się". Tu nawet wiaduktów dla samochodów się nie buduje, bo jest to niezgodne z doktryną Stefana. Przejścia dla pieszych? Będą. Tradycyjne. Niebezpieczne - przez jezdnię. Na światłach, żeby płynność ruchu na drodze była mniejsza. Stefan potrafi.

Co czwarta złotówka wydana na A2 była przeznaczona na ekologię – podaje „Gazeta Wyborcza”. Na całej długości autostrady wybudowano ponad 150 przejść i przepustów dla zwierząt, co czyni polską A2 najbardziej proekologiczną inwestycją na kontynencie.

Stefan wie lepiej. Stefan nie buduje zgodnie z aktualnym kierunkiem myślenia o drogach i miejskiej przestrzeni. Cały świat się myli a Stefan ma rację. Inżynier Wojtek z NOT już mu zaprojektował tunel dla pieszych pod pl. Rapackiego (gdy na świecie rezygnuje się z tuneli dla zwierząt budując wiadukty). Świat się myli i kiedyś Stefanowi przyzna rację. Zobaczycie, on nam to udowodni!

* * *

A teraz projekt średnicowej ze skyscrapercity.com (zdjęcia w powiększeniu, widać ekrany akustyczne).
...czyli radosna twórczość toruńskich drogowców z portalu stefanbuduje.mzd.torun.pl 

Rondo na skrzyżowaniu średnicowej z Chełmińską:



Rząd ekranów akustycznych wzdłuż Wybickiego (oznaczone na mapie)
...a gdzie przejścia dla pieszych? Nie ma. Za to jest berliński mur ekranów akustycznych

Skrzyżowanie Średnicowej z Legionów 
O! Jest przejście dla pieszych. To już mamy dwa.

Odcinek od Legionów do Grudziądzkiej
...znów brak przejść dla pieszych, 
ale za to ścieżka rowerowa i chodnik są między jezdnią a ekranami akustycznymi!
(a jak dostać się na taki chodnik? Dżizas, gratuluję inwencji!)


rondo na Grudziądzkiej - gratuluję pomysłu na kompletne zakorkowanie ulicy
(gorzej "nie-da-się"?)

Jak oceniacie projekt średnicówki przygotowany przez MZD? Na tle tego, co buduje się w Polsce wygląda chyba niezbyt nowocześnie. Użyteczność tej drogi dla kierowców jest co najmniej wątpliwa biorąc pod uwagę rondo spowalniające ruch na już teraz zakorkowanej skrzyżowaniami ulicy Grudziądzkiej a także Chełmińskiej. Pamiętajcie, że cały czas mówimy o  najważniejszej drodze w osi W-Z w mieście, dla której oprócz funkcji komunikacyjnych istotna jest również kwestia wpisania w ład przestrzenny i estetykę miasta. 

Średnicowa to niewątpliwie największy z budowanych obiektów w mieście - z powietrza czy z ziemi będzie bardziej widoczna niż hala sportowa czy sala koncertowa. Jednocześnie będzie to również najbrzydszy obiekt w Toruniu - bariera architektoniczna pozbawiona walorów estetycznych. Kicz drogowy i estetyczny bubel. 

Gorzej nie-da-się bo się nie da, prawda?

Jeśli ktoś chce znaleźć w przestrzeni Torunia podobną architektoniczną barierę podpowiadam gdzie jej szukać. Za mostem znajdują się tory kolejowe, które oddzielają Podgórz od Torunia. Są tylko dwa przejścia dla pieszych, oba beznadziejne - pod wiaduktami kolejowymi na ulicy Poznańskiej i Kujawskiej. 

Co ciekawe, na Lubickiej - między Skarpą a Rubinkową - wybudowano podziemne przejścia dla pieszych. Dziś rezygnuje się z takich rozwiązań i obniża poziom drogi zachowując przejścia dla pieszych w poziomie. Niemniej jednak projektanci Lubickiej przed kilkoma dekadami widzieli potrzebę oddzielenia ruchu pieszych od ruchu samochodów na drogach o wysokiej prędkości (tzw. drogi ograniczonego dostępu - im wyższa prędkość tym większe niebezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów, jednak takie drogi też są w mieście potrzebne dla rozładowania korków). Projektanci średnicowej zaś po prostu nanieśli kreskę na mapie i sukcesywnie dostawiali obok nie ekrany akustyczne.

Trudno w to uwierzyć, że dziś budujemy nową architektoniczną barierę ze środków europejskich. Trasę Średnicową.

Aluminiowy ekran akustyczny (foto: flora-debowski.pl)
(u nas między krawędzią jezdni a ekranem będzie jeszcze chodnik)

33 komentarze:

  1. Ścieżka rowerowa i chodnik są między jezdnią a ekranami akustycznymi... To ciekawe rozwiązanie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Poniżej lista radnych okręgu nr 3: Chełmińskie, Wrzosy, Stare Miasto. Dzięki bardzo dużej pracy tych radnych praktycznie nie było dyskusji o budowie średnicowej między Chełmińską a Grudziądzką.

    1. Jasiński Andrzej, Czas Gospodarzy (koalicja prezydencka)
    2. Kowalski Jacek, Prawo i Sprawiedliwość (koalicja prezydencka)
    3. Królikowska-Ziemkiewicz Barbara, Platforma Obywatelska (opozycja) obecnie PiS (koalicja prezydencka)
    6. Polak Urszula, SLD (koalicja prezydencka)
    4. Dowgiałło Krystyna, Platforma Obywatelska (opozycja)
    5. Rzymyszkiewicz Michał, Platforma Obywatelska (opozycja)

    OdpowiedzUsuń
  3. A podobno to samorządy tyle inwestują w Polsce, a nie rząd. Tylko jak rząd inwestuje to coś sensownego z tego wychodzi, a jak inwestuje taki jeden z drugim w samorządzie to sala koncertowa, opera i filharmonia kosztują trzy razy więcej niż zakładano, most stoi na działce znajomej a droga projektowana jest gorzej niż byle jak, bo w PRL lepiej to wychodziło (np. przejścia podziemne na Lubickiej)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. poza tym po co nam nowoczesna droga, naszymi najważniejszymi potrzebami są: sala koncertowa i hala sportowa

      Usuń
  4. na świecie - i jak widać w Polsce - odchodzi się od budowy tuneli dla zwierząt i zachowuje rozległe wiadukty, najczęściej takie zgarbione właśnie. Stefan wie lepiej, świat się myli. Inżynier Wojtek z NOT zaprojektował już Stefanowi tunel dla pieszych pod pl.Rapackiego, choć ich się raczej nie buduje nawet dla dużych zwierząt...

    Drogowi kauzyperdzi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Może zastanawiacie się po co jest ten chodnik wzdłuż średnicowej? Ja też. Ludzie chodzą wzdłuż parkingów, osiedlem, czy przy Wybickiego. Po co ktoś miałby iść wzdłuż średnicowej, między jezdnią a ekranami akustycznymi?

    Ach, już wiem dlaczego wybudowali chodnik! No bo jak się buduje drogę to się buduje chodnik! My, w MZD, mamy jeden wzór zamówienia na projekt. Robimy copy-paste, bo mamy na etatach dyrektorów a nie projektantów i ci dyrektorzy specjalizują się w kserowaniu zamówienia na projekt. We wzorze jest "droga z chodnikiem", więc jest droga z chodnikiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy rano przeczytałam na forum GW Twój wpis o chodniku przy średnicówce odgrodzonym od bloków ekranami, chciałam coś na ten temat napisać, zadać kilka pytań. Załączone we wpisie wyżej projekty średnicówki już mi wiele wyjaśniły. Pozostaje pytanie, po jaką cholerę w ogóle został zaprojektowany przy tej średnicówce chodnik i ścieżka rowerowa? Przecież nikt z miejscowych, tzn. mieszkających wzdłuż średnicówki tym chodnikiem nie będzie chodził, gdy będzie musiał nadrobić drogi, żeby dojść do przerwy w ekranach i może się wrócić, żeby dojść do swojego bloku??? Poza tym jaki człowiek, gdy będzie musiał się przejść wzdłuż Wybickiego, dobrowolnie wlezie do "rynny" samochodowej i narazi się ma hałas, spaliny i ryzyko, że może w niego uderzyć samochód, gdy tę samą trasę będzie mógł przejść Lelewela, Ż.-W.? Kilka metrów, które zajmą chodnik i ścieżka rowerowa, można by przeznaczyć na zieleń....

      Usuń
    2. Może zastanawiacie się po co jest ten chodnik wzdłuż średnicowej? Ja też. Ludzie chodzą wzdłuż parkingów, osiedlem, czy przy Wybickiego. Po co ktoś miałby iść wzdłuż średnicowej, między jezdnią a ekranami akustycznymi?


      odp..Właśnie po co chodzić wzdłuż drogi jak ma się zieleń na osiedlu? Mieszkancy chyba raczej nie beda spacerowali obok Srednicówki czy przy ekranach. Dojscie co kawalek nie jest az tak potrzebne. Te ekrany są dla tych co beda chcieli szybko przejść pieszo pomiedzy osiedlami najkrotszą drogą, sciezka dla rowerow jest tez po to. Po co zreszta sie rozczulac, rowerzysta szybko przemiesci sie wzdluz srednicowki i za chwile bedzie w miesjcu docelowym. Nie ma roznicy czy trasa jest za czy przed ekranem.
      Ważne ze jest sciezka, lepiej taka niz np wytyczona obok trasy tuz obok samochodow a takie sa najczesciej spotykane na zachodzie.

      Usuń
    3. Z twojego wpisu widzę, że jednak jest to możliwe....znajdą się chętni, żeby zrobić sobie inhalacje ze spalin w huku silników. Bo do tego będzie się sprowadzać "szybkie przemieszczanie się" pieszo, czy na rowerze drogą/ścieżką wzdłuż średnicówki.
      A jeśli już chodzi o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, to naprawdę nie widzisz, że byłoby ono większe, gdyby od samochodów oddzielał ich ekran?

      Usuń
    4. Może nie było miejsca. Nie wiem, zapytaj chłopaków z MZD. Zadał ktoś im to pytanie w ogóle ?

      Usuń
    5. miejsce było, daj już spokój z próbą zrozumienia dlaczego się nie dało. Może wody gruntowe, może nie było miejsca, a może nam się nie chciało, a może nie umiemy.

      Projekt mieli na etapie konsultacji i nic ich nie było w stanie od tego projektu oderwać. Nawet dodawanie ciągle nowych ekranów - za ścieżką, ścieżki przesuwać nie trzeba. Było "za późno, bo stracimy pieniądze europejskiej" już 2-3 lata temu. Za późno na konsultacjach, za późno w RDOŚ, za późno w GDOŚ, za późno teraz. Zawsze jest za późno. I zawsze to jest wina tych, którzy "za mało pytali". Zapytaliśmy raz i była odpowiedź nie da się. Drugi raz - to samo. Ile razy byś pytał kogoś, kto nie ma nic więcej do powiedzenia? Nie bo nie - to jest odpowiedź władz Torunia w trakcie promowanych przez nie obecnie konsultacji społecznych.

      Usuń
    6. A konsultacje to była szopka wykonaniu "niedasiów" - Kalinowskiego, Glonka, Zaleskiego i Tebodinu. Trzy lata temu kłamali mówiąc, ze wszystko jest dopięte na ostatni guzik. Nie było. To MZD pod władzą takich "niedasiów" jest opóźnione w rozwoju. Trzeba było ich nalać po mordzie podczas "konsultacji", to by oprzytomnieli. Teraz należy wywieźć to całe tałatajstwo na taczkach.

      Usuń
    7. > Trzeba było ich nalać po mordzie podczas "konsultacji"

      Emocje podczas konsultacji były spore, dziś również dobrze by je było podgrzać, bo projekt jest zły i w tym kształcie inwestycja szkodzi miastu. Tylko bardzo proszę aby w komentarzach powstrzymywać się od takich sformułowań, bo chcemy lepszych konsultacji a nie gorszych. Korków na drodze nie rozwiąże pranie się po pyskach, okej? Nie kasuję komentarza, bo chciałbym aby było jasne dla nas wszystkich co jest dopuszczalne, a co nie na tym blogu.

      BTW: również nie chciałbym czuć się w Toruniu zagrożony z powodu tego, co mówię i tego co robię. Robotę przez takie donosy i działania poniżej poziomu straciłem, ale to nie powód aby głosować pięściami. Starajmy się być od nich ciut lepsi.

      Usuń
  6. Chyba lepiej byłoby jednak zrobić chodnik kawałek dalej...a najlepiej byłoby zamiast chodnika w osi W-Z zbudować chociaż kilka mostków dla pieszych przez jezdnię (pn-pd). To jest kierunek w którym poruszają się piesi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekaj, Stefan zaraz zaprojektuje kładki nad średnicową i będzie po problemie:)
      Z tych pięciu bezradnych , których wymieniłeś, żadne z nich nie ma pojęcia skąd dokąd ma być, czy będzie budowana średnicowa. Oni mają ważniejsze problemy - zmiana barw klubowych, walka o stołki. Ich rozwój miasta czy mieszkańcy nie obchodzą. Po prostu mają to w dupie.
      Dla Jasińskiego ważna była likwidacja spowalniacza na Zagonowej...

      Usuń
    2. Chodnik jest potrzebny tak samo jak np. przy Lubickiej.

      Jeśli chodzi o chodniki to zdaje sie będą przy głównych skrzyżowaniach a do nich jest góra 200 metrów, na Lubickiej w okolicach Skarpy a Rub2 są rzadziej rozlokowane i nikt nie narzeka. Ruch samochodowy jest w miarę płynny.

      Dodajmy że na Lubickiej są po 3 pasy i ruch bedzie tam zawsze wiekszy od tego na TS bo alternatywą jest tam tylko ul. Skłodowskiej i marny przejazd przez Rubinkowo.

      Usuń
  7. Żyjemy na Białorusi z Zaleszczenką

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak będzie wyglądał aluminiowy ekran akustyczny, który będzie otaczał średnicową:

    http://www.wiepofama.pl/DATA/pliki/DSC00382.JPG

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę, nie można było tego zrobić lepiej? Wykopać ze 3 metry ziemi i usypać z niej wał wzdłuż trasy, obsadzić to drzewami i krzewami? Byłoby elegancko. A tak wychodzi syf, kiła i mogiła, a nie nowoczesna droga.

    To nie ja wyznaczam trendy w architekturze i urbanistyce. Te trendy są widoczne jak tylko wyjedzie się Torunia. Ale w Toruniu wyznaczamy nowe trendy... MZD wie lepiej niż wszyscy na świecie. Jak się robi duże inwestycje w Polsce to bierze się pod uwagę wiele aspektów a nie tylko asfalt i ekrany.

    Taką politykę miejską to się prowadzi w krajach trzeciego świata, ale nie w Europie. I my chcemy być konkurencyjnym miastem?

    Żeby być konkurencyjnym na świecie musimy robić jeszcze więcej i jeszcze lepiej niż dotychczas. A my robimy gorzej niż 40 lat temu (np. Lubicka).

    Cały czas mówimy przecież o największej: najdłuższej, najbardziej widocznej inwestycji w mieście. A to, co przygotowało MZD, jest po prostu archaiczne i głupie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co wymagasz od "wspaniałych fachowców" z MZD? Bierni Mierni Wierni... .
      Nowa myśl techniczna, nowe rozwiązania techniczne, budowa dróg w wykopie, tunele akustyczne ma kolosalną przyszłość... ale nie w Miejskim Zarządzie Durniów.

      "Gdyby dureń zrozumiał, że jest durniem, automatycznie przestałby być durniem. Z tego wniosek, że durnie rekrutują się jedynie spośród ludzi pewnych, że nie są durniami".
      Stefan Kisielewski

      Usuń
    2. Znajoma firma od ekranów zarobi a co ?

      Usuń
    3. A może nie chcą aby coś spływało do wykopu z cmentarza ?

      Usuń
    4. Wystarczy przestawić ekrany bliżej drogi i problem rozwiązany ale pewnie fachowcy odpowiedzą standardowo - '' nie da się'.

      /buckshot

      Usuń
    5. A gdzie ekrany od strony ogródków takich jakie są przy Skłodowskiej-curie ? wyczuwam niekonsekwencje specjalistów z mzd.

      Usuń
    6. Tak a propos ogródków działkowych, gdy byłam w MZD długo przed awanturami o średnicówkę, żeby zobaczyć, jak trasa będzie wyglądać, dowiedzialam się, że jest to teren rezerwowy, który będzie można sprzedać deweloperowi lub firmnie, która może tam postawić sklep. I tak się zastanawiam, do której drogi będzie miał dojazdy ten ewentualny kompleks, do Żwirki i Wigury, przez parking Biedronki?, czy do średnicówki? Taki dojazd to kolejne spowolnienie trasy, ale co tam...

      Usuń
  10. > Znajoma firma od ekranów zarobi a co ?

    Jakoś nie wydaje mi się, żeby było taniej kupić ekrany, postawić fundamenty pod te ekrany, potem je utrzymywać we względnej czystości, bez napisów wymalowanych spray'em od wykopania 2-3 metrów ziemi na boki, tak żeby zrobić wzdłuż trasy wał ziemny na 1 metr wysokości...

    Na tym krótkim odcinku średnicowej ekrany akustyczne to 25% inwestycji, czyli około (albo ponad) 10 mln zł. Tyle co wiadukt dla Legionów. Więc chyba lepiej postawić wiadukt i zagłębić trasę w tunelu niż robić te ekrany. Ale tak się nie da, bo nie da się.

    OdpowiedzUsuń
  11. http://www.youtube.com/watch?v=AkVoaTP7IEc
    Dyrektor... i wszystko w temacie

    OdpowiedzUsuń
  12. http://www.youtube.com/watch?v=N8b3963VRW4&feature=related

    Tak powinniśmy zrobić z "fachowcami" MZD.

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pytania o możliwość wybudowania Trasy Średnicowej w wykopie lub też tunelu akustycznym „fachowcy” z MZD odpowiadali NIE DA SIĘ. A dlaczego "nie da się"? BO NIE. Czy dla zespołu „wybitnych inżynierów” z MZD nowoczesne rozwiązania drogowe, jak budowa węzłów dwupoziomowych, czy też budowa dróg w naziemnych tunelach akustycznych lub wykopach to „czarna magia”!? Dla przykładu w Grudziądzu wybudowano już dwa z czterech etapów trasy średnicowej wraz z węzłami dwupoziomowymi. Trasa Średnicowa w Grudziądzu nie przebiega przez sam środek osiedli mieszkaniowych, jak to ma być w Toruniu i nie postawiono tam szkaradnych ekranów akustycznych o wysokości 4-6 metrów jakie planują postawić władze miasta. Można było to zrobić, a dlaczego u nas nie można? Odpowiedź będzie jedna i ta sama – NIE DA SIĘ! Zero argumentów, bo tak ma być i już, nie ma odstępstw od tych dyrektyw. Zamiast budować 4-6 pasmową drogę tranzytowa wystarczyłoby pobudować drogę dwupasmową w obu kierunkach wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi łączącymi osiedla. Ale argument ze strony władz miasta i inżynierów z MZD będzie jeden – NIE DA SIĘ.
    Po co więc dziś budować tylko kawałek równoległej 4-6 pasmowej drogi do ul. Żwirki i Wigury, tylko po to, żeby w blasku fleszy można było przeciąć kolejną wstęgę i pokazać się w swojej ulubionej telewizji? Lepiej wydać pieniądze np. na dokończenie trasy W-Z do ronda Placu Pokoju Toruńskiego niż na rozpoczynanie nowej trasy.
    Według władz miasta lepiej wszystko zalać betonem i asfaltem, pozbawić miasto terenów zielonych. Jest jeszcze czas, aby wycofać się tych pomysłów i na wybrać inne korzystniejsze rozwiązania, a nie brnąć dalej w archaiczne rozwiązania drogowe. Czas słuchać głosów mieszkańców, a nie tylko krzywym wzrokiem patrzeć na nich z góry.

    OdpowiedzUsuń
  14. http://www.mzd.torun.pl/index.php?lang=pl&m=news&id=551

    Wypowiedź "wybitnego specjalisty ds. drogownictwa", drugiego po guru "jak spieprzyć układ drogowy".

    OdpowiedzUsuń
  15. Skorzystałem z oferty STRABAG i muszę powiedzieć, że był to strzał w dziesiątkę.

    OdpowiedzUsuń