Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

poniedziałek, 5 września 2016

Autostrada BiT (cz.2)


Rozwinięcie poprzedniego wpisu - 
- modyfikacja lokalizacji przeprawy przez Wisłę


(Nigdy nie dojdziemy do konsensu w sprawie lokalizacji, 
więc proponuję dwa mosty)


Propozycja lokalizacji przepraw - jedna z możliwych koncepcji
(określenie lokalizacji, tzn. bliżej/ dalej Torunia/ Bydgoszczy) 
powinno wynikać z postępowania administracyjnego 
z odpowiednią dokumentacją środowiskową i analizą ekonomiczną)

Przeprawa Przysiek


Przeprawa Solec Kujawski


Mapa układu drogowego BiT
=
(stan obecny i propozycja rozwoju)

Wydaje mi się, że w planach powinny znaleźć się dwie przeprawy: w Solcu i Przysieku (Stary Toruń - Cierpice). Takie rozwiązanie pozwala zrezygnować z modernizacji DK80 i w pełni skupić się na zadaniu budowy S10 Bydgoszcz-Toruń (do węzła z A1 w Czerniewicach).

Poniżej mapki z natężeniem ruchu na DK10 i DK80 na odcinku Bydgoszcz - Toruń (GPR 2010 i 2015), udostępnionych przez GDDKiA (do ściągnięcia z Siskom).

GPR 2010


GPR 2015

Szybciej rośnie natężenie ruchu na DK10 niż na DK80. Ruch przenosi się z DK80 na DK10, moim zdaniem dlatego, że znaczna część podróży z Bydgoszczy do Warszawy odbywa się, podobnie jak z Torunia, przez bezpłatne autostrady A1 i A2, tzn. na trasie Toruń-Stryków-Warszawa.

Dobrym pomysłem byłoby więc skierowanie ruchu tranzytowego na trasie Bydgoszcz-Toruń na S10 i przeznaczenie DK80 jako drogi zbiorczej, doprowadzającej ruch do drogi ekspresowej. Jest to analogiczne podejście do tego, które zaproponowałem dla ruchu miejskiego w Bydgoszczy: droga główna w korytarzu trasy Toruńskiej i Nakielskiej, droga zbiorcza w korytarzu Fordońskiej, Jagiellońskiej i Grunwaldzkiej.

Opisana funkcjonalność S10 i DK80 wymaga budowy dwóch mostów przez Wisłę, w Solcu i Przysieku. W ten sposób oszczędzamy teren i koszty modernizacji DK80.

Przeprawa w Przysieku pozwala wyprowadzić tranzyt ze Starego Torunia, Przysieka, Złejwsi i Górska. Jest położona w korytarzu trasy średnicowej Torunia i stanowi alternatywę dla mostu zachodniego w Toruniu, który miałby łączyć miasto z DK15. Uważam za zły pomysł przybliżanie przeprawy w kierunku centrum Torunia, na wysokość Okrężnej ponieważ to ładuje tranzyt do centrum

* * *


Tak na marginesie, gdzie są plany rozwoju przestrzennego dla obszaru BiT?

Mam wrażenie, że BiT wymaga zaangażowania Kujawsko Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego we Włocławku. Nie śledzę poczynań tej instytucji, ale mam wrażenie, że nie jest zbyt aktywna w naszej dyskusji o metropolii.

Staraniem wielu sił politycznych udało się doprowadzić do wpisania na listę zadań rządu budowy S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Rząd przeznaczył 5 mln zł na opracowanie studium koncepcji przebiegu S10 między Bydgoszczą a Toruniem. Wcześniej podobne opracowanie przygotowano dla S10 z Torunia do Warszawy. Mam wrażenie, że gdy GDDKiA zabierała się za te zadania, biuro we Włocławku nie wniosło żadnych wartościowych analiz, które mogłyby przyspieszyć realizację inwestycji. Włocławskie biuro nie zleciło zrobienia z własnych środków analizy wariantów i nie podejmuje działań zmierzających do rezerwacji korytarza dla trasy S10. Chciałbym skonfrontować swoje „mapki w paintcie” dla S10 i DK80 z dokumentacją poświęconą planowaniu rozwoju przestrzennego metropolii BiT, a tymczasem na stronach włocławskiego biura znajduję dziwną mapę na której S5 przebiega przez centrum Bydgoszczy. Coś tu nie gra.



4 komentarze:

  1. Kilka słów o moście zachodnim w Toruniu.

    W planach jest to przeprawa na wysokości ulicy Okrężnej, przy CH Plaza na północnym brzegu Wisły i na wysokości węzła S10/DK15 w Małej Nieszawce na brzegu południowym.

    Nie jest to most w ciągu żadne drogi krajowej. DK15 (Poznań-Olsztyn) biegnie po nowym moście na Wschodniej. S10 (Szczecin-Bydgoszcz-Toruń-Warszawa) biegnie po moście autostradowym w Toruniu.

    Most na wysokości ul. Okrężnej nie ma miejskiego charakteru. Trasa mostu jest długa, w gęstej zabudowie, rezerwa zajmuje cenne tereny dla rozwoju osadnictwa, most będzie relatywnie bardzo kosztowny w stosunku do potoków pasażerskich. Nie widzę też powodów aby gmina Toruń miała budować trasę tranzytową na kierunku Poznań-Gdańsk.

    Argument, że most Zachodni przyczyni się do rozwoju osadnictwa mnie nie przekonuje. Dlaczego chcemy dobre dla zabudowy mieszkaniowej i usługowej tereny miejskie przeznaczać pod budowę drogi? Pas trasy mostowej jest szeroki, niepotrzebnie dzieli zwarty obszar na części.

    Budowa mostu na wysokości wylotu trasy średnicowej, stanowi dobre połączenie miasta z S10 o przebiegu równoleżnikowym.

    Droga ekspresowa S10 będzie łączyć Toruń z Warszawą na wschodnie i z Bydgoszczą i Szczecinem na zachodzie. Toruń leży na prawym brzegu Wisły, S10 biegnie prawym brzegiem Wisły na wschodzie (kier: Warszawa) i tam sytuacja jest rozwiązana. Natomiast na zachodzie (kier: Bydgoszcz-Szczecin) S10 biegnie lewym brzegiem Wisły.

    Koncepcja mostu zachodniego bardziej odpowiada dążeniom połączenia się z S10 niż z DK15.

    Koncepcja połączenia z S10 na południu Torunia dotyczy wjazdu na A1. To jest temat który znamy pod nazwą Węzeł Kluczyki, Węzeł Stawki albo Węzeł Czerniewice. Rozwiązanie tego problemu rozwiązuje również kwestie połączenia miasta z DK15.

    OdpowiedzUsuń
  2. A teraz, dla odmiany, trochę fantazji. "Tramwaj BiT Całbeckiego".

    Przypomnę: marszałek Całbecki zaproponował kiedyś "szybko tramwaj Bydgoszcz - Toruń", prawym brzegiem Wisły do Fordonu.

    Marszałek Całbecki, jak na marszałka przystało, nie rozwodził się na temat tramwajowego mostu przez Wisłę.

    Ale rozważmy następujący wariant: linia kolejowa z UMK Toruń (pętla tramwajowa na Okrężnej), przez most w Przysieku-Rozgartach do istniejącej linii kolejowej BiT.

    Patrząc z drugiej strony, od Bydgoszczy: linia kolejowa BiT, po wyremontowanych już torach, zamiast na Dworzec Toruń Główny i Dworzec Toruń Miasto i Dworzec Toruń Wschodni skierowana jest do UMK (węzeł przesiadkowy na tramwaje i autobusy, pętla Okrężna, przy lotnisku).

    Napisałem "zamiast" ale może być "naprzemiennie": raz na UMK, raz na Dworzec Toruń Główny-Miasto-Wschodni.

    ======

    Albo robimy tak, że organizujemy przesiadkę na ostatnim kilometrze wspólnych torów, tzn. gdzieś na wysokości Cierpic.

    Mamy więc pociąg WiT: Bydgoszcz-Toruń-Włocławek, pociąg BiT: Bydgoszcz-Toruń Wschodni, ale też tramwaj: Cierpice - most w Przysieku - Uniwersytet ojca Rydzyka - UMK.

    Stacja przesiadkowa z kolei BiT na tramwaj gdzieś na lewym brzegu Wisły, u wylotu nowego mostu w Przysieku.

    -----

    Ze względu na udział ojca dyrektora w tym przedsięwzięciu sukces mamy gwarantowany, a samorządowcom (Całbeckemu i Zaleskiemu) taki pomysł z pewnością się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko po co, skoro autobusy załatwiają sprawę...

      Usuń
  3. Coś czuję, że tym mostem w Przysieku wstrzelam się w polityczną koniunkturę:) I'm yet again the king of the paint highway design:) Bierzcie i czerpcie z tego korzyści polityczne, wspominając mnie czasem. Byle po Bydgoszczy dało się jechać bez korków. Byle ominąć koszmar Fordońskiej i Kamiennej.

    A już myślałem, że mostowe lokalizacje mam za sobą...

    OdpowiedzUsuń