Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

niedziela, 11 września 2016

Bydgoska trasa na tarasach - wnioski i wizualizacja


Podsumowanie i wizualizacja.

Poszukiwałem jednej inwestycji drogowej w Bydgoszczy, która pozwoliłaby w krótkim czasie znacznie zwiększyć płynność ruchu w mieście. 

Z omówionych w poprzednich wpisach wariantów realizacji tego celu najbardziej podoba mi się inwestycja polegająca na budowie nowej drogi w klasie drogi ekspresowej dwujezdniowej, sześciopasmowej (2x3) o długości ok 2.5 km na estakadzie między dolnym a górnym tarasem, od Hali Łuczniczka do Placu Poznańskiego u zbiegu Szubińskiej, Kruszwickiej i Poznańskiej.

Przęsło podwieszane - wiadukt o dł. 2 km
na 5 km odcinku trasy zaznaczonym poniżej 



Całość ok 7 km




2x3 na wiadukcie
odcinek 2.5 km od Pl. Poznańskiego do Tesco
koszt ok 400 mln zł


2x3 od Pl. Poznańskiego do węzła z Nakielską (1.2 km) 
i Nakielską do DK80 z mostem na Brdzie (3.3 km)
koszt ok 300 mln zł


Istniejący korytarz Trasy Toruńskiej, Poznańskiej i Grudziądzkiej pełniłby funkcje drogi serwisowej połączonej z drogą ekspresową na węzłach i rozprowadzający ruch na drogi lokalne; zostałby uzupełniony o linię tramwajową i parkingi.


Dalszy przebieg nowej drogi ekspresowej od Placu Poznańskiego prowadziłby w kierunku ul. Nakielskiej (1.2km) a następnie przez most na Brdzie do Grunwaldzkiej (DK80), a w przyszłości do ul. Nad Torem (DK25). Odcinek od Pl. Poznańskiego do DK80 przedstawiony na mapie poniżej to kolejne 4.5 km nowej drogi 2x3.





Całość wpisuje się w plan budowy S10 lewym brzegiem Wisły między Bydgoszczą a Toruniem. Budowa nowej przeprawy na Wiśle łączącej DK80 z S10 powinna być jednym z priorytetów zarządu województwa. Wydaje mi się, że dobrym pomysłem byłoby planowanie dwóch mostów, jednego na przedłużeniu toruńskiej trasy średnicowej, drugiego na wysokości Solca Kujawskiego.



Bydgoskie przedłużenie drogi ekspresowej S10, czyli trasa średnicowa na estakadach jest moim zdaniem lepszym rozwiązaniem komunikacyjnym niż założenia rozwoju układu drogowego znajdujące się w studium miasta. Planów wojewódzkich praktycznie nie ma. Nie widzę zaangażowania Kujawsko-Pomorskiego Biura Planowania Przestrzennego w przygotowanie dużych inwestycji i planowanie rozwoju tzw. metropolii BiT, co jest chyba na rękę politykom kierującym regionem.

Inspiracją dla bydgoskiej trasy średnicowej na estakadzie między tarasami mógłby być projekt Lange Wapper z Antwerpii. Został w ostatnim czasie zmieniony, most został zastąpiony tunelem. Pierwotna koncepcja zachwyciła mnie harmonią, funkcjonalnością i estetyką.


Ney & Partners is a structural engineering consultancy, established in Brussels. 
Since its foundation in 1997 the office has worked with an active view on the art of engineering 
through the integration of the different civil works disciplines

Więcej wizualizacji można znaleźć wyszukując hasłami: Lange Wapper, Oosterweel Connection.

Lange Wapper z Antwerpii to długi, dwupoziomowy wiadukt nad dokami i kanałem. Umiejscowienie jezdni jedna nad drugą nadaje konstrukcji smukłość, jest węższa. Ułatwia również planowanie węzłów. Ze względu na różnicę poziomów między górnym a dolnym tarasem w Bydgoszczy takie rozwiązanie (jezdnie piętrowo jedna nad drugą) wydaje się być warte dyskusji.





1 komentarz:

  1. Przęsło o rozpiętości 600 metrów podwieszone do 2-3 wysokich wież (pylonów) rozwiązuje problem przejścia przez Park Dąbrowskiego na odcinku od Pl. Poznańskiego do Ronda Bernardyńskiego.

    Ingerencja w park tylko na etapie prac budowlanych, po których rewitalizacja uczyni park ładniejszym niż jest.

    Podobnie na odcinku od Pl.Poznańskiego do Nakielskiej - wiadukt wysoki z przęsłami dużych rozpiętości.

    Powstanie prawdopodobnie najdłuższa konstrukcja tego typu w Polsce, kosztem ok 600-700 mln zł. Nowa trasa uwolni uczyni z Bydgoszczy aglomerację zostawiającą Toruń daleko w tyle.

    OdpowiedzUsuń