Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

sobota, 4 maja 2024

Trasa Średnicowa Grunwaldzka Św Józefa

 

Problem willi na Grunwaldzkiej nie istnieje: To zaledwie 100 metrów wiaduktu bez chodników i drogi rowerowej. Dwie jezdnie, trzy pary przęseł, cztery podpory, dwa nasypy. Ten obiekt drogowy to koszt około 50-100 mln zł. 

Tunel? Jest tylko nieco droższy i de facto nie jest tunelem tylko wiaduktem wkopanym w ziemię (w poziomie -1). 

Szerokość wiaduktu to 14-15 metrów (2x2). Zamiast nasypów i wiaduktu nad drogą (poziom +1) można również wykonać wykop o takiej szerokości i puścić średnicową pod wiaduktem (poziom -1). Wówczas nad wiaduktem jest rondo i mamy pięknie poprowadzoną arterię. 

Na planie początkowo naszkicowałem przebieg jakby nie było willi. Też potrzebny byłby wiadukt nad św. Józefa, ale krótszy. następnie przeniosłem podpory wiaduktu w oś ulicy Grunwaldzkiej: na zaprojektowane rondo i na chodnik. 







Ulica Grunwaldzka ma kontynuację przy kościele jako droga dwukierunkowa, serwisowa. Nasyp dla wiaduktu znajduje się centralnie: między wodociągami a Grunwaldzką. Wiadukt omija willę.

Wzdłuż Wybickiego trasa średnicowa przebiega przez działki od północnej strony: tam nie ma zabudowy oprócz rozsypujących się altanek. Właściciele dostaną odszkodowania i nowy płot: dwa rzędy ekranów akustycznych: pierwszy wysoki na 5 metrów przy trasie, drugi niższy od ogrodu na 2.5 metra, murowany, funkcjonujący jako ładny i estetyczny płot. Odległość między dwoma ekranami niewielka około 0.5 metra.

Podobny dwurzędowy ekran powstaje od strony parkingów przy Wybickiego.

Wybickiego zostaje odremontowana, dwukierunkowa ładna droga z trasą rowerową i chodnikiem do Borowiackiej, funkcjonuje jako droga serwisowa, podobnie jak Grunwaldzka, która zostaje przedłużona jako droga serwisowa do kościoła i przynajmniej do domków jednorodzinnych za nimi. W osobnym opracowaniu pokażę jak wykonać przejście przez Średnicową w lesie przy hospicjum.

Wszystkie drogi w sąsiedztwie zostają tylko lepsze, ładniejsze.

Atutem dla mieszkańców Wybickiego jest odsunięcie zjazdu ze Średnicowej w Chełmińską i dużego ruchu. Na skrzyżowaniu Chełmińskiej i Średnicowej powstaje duże, bezpieczne i funkcjonalne rondo a nad nim wiadukt. Dokładny plan tego węzła przygotuję innym razem, ale to będzie klasyczne (kanoniczne) rozwiązanie, które stosowałem wiele razy wcześniej.

Kolejny atut to wyprowadzenie ruchu z ulicy Bema i ze skrzyżowania Bema z Chełmińską, a także wyprowadzenie dużej części ruchu z Broniewskiego. Budowanie Okrężnej 2x2 to najnowszy nonsens "Boba Budowniczego".







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz