Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

sobota, 22 października 2016

AW149 ze Świdnika


W poprzednim wpisie sporo miejsca zajął temat wyboru śmigłowca dla polskiej armii. Nie jestem ekspertem wojskowym, temat interesuje mnie z powodów ekonomicznych, ze względu na ogromne znaczenie tego zamówienia dla gospodarki. Nie można przejść do treści ekonomicznej ofert nie oceniając walorów technicznych maszyn, z czym naturalnie mam problem bo nie jestem ekspertem wojskowym.

Ostatnim razem napisałem, że AW149 jest za mały, że nie spełnia wymogów formalnych a AgustaWestland oddała przetarg Airbusowi. To bzdura. Oferta AW149 AgustaWestland z produkcją w Świdniku była najlepsza dla gospodarki armii.

23.10.2016: Znaczna część stwierdzeń dotyczących zakupu śmigłowca została zrewidowana w kolejnych wpisach, po lekturze świetnego artykułu pana Piotra Śmielaka.




Rzeczywiście, AgustaWestland ma w ofercie śmigłowce we wszystkich klasach, od lekkich, przez średnie, po ciężkie. Jest też partnerem Airbus Helicopters w produkcji NH90, który jest podstawowym śmigłowcem NATO w Europie.

Oferując polskiej armii właśnie AW149 AgustaWestland dokonała bardzo przemyślanego wyboru. Szczegółowo opowiada o tym prezes zakładów w Świdniku, Krzysztof Krystowski, w wywiadzie dla defence24.pl. Jego wypowiedz całkowicie mnie przekonuje.

AW149 został odrzucony tylko dlatego, że podał realny termin dostawy dla produkowanych w 65% w Polsce, najnowszych na świecie (w tej klasie) maszyn. Dzięki zamówieniu Polska byłaby światowym centrum produkcji AW149 dla AgustaWestland. Prezes Krystowski nawiązuje do historii z Partią/Rosomakiem. Przytacza fakty. Skupia się na efektach ekonomicznych, czym zdobywa moje serce, natomiast aspekty militarne kwituje krótko przypominając doświadczenie i potencjał AgustaWestland.

Zgadzam się, nie było lepszego wyboru niż AW149. Termin przestał mieć znaczenie, natomiast wyeliminowanie AgustaWestland z rozmów z tego powodu w pełni zasługuje na komisję śledczą dla ludzi PO, którzy wybrali ofertę francuską.

Krystowski:
Podkreślę, że 100% śmigłowców w armii włoskiej wyprodukowała AgustaWestland, 100% śmigłowców armii USA pochodzi od producentów, których fabryki zlokalizowane są w USA, 97% w armii francuskiej to produkcja Airbus Helicopters, a 95% w brytyjskich siłach zbrojnych to AgustaWestland. Nie trzeba być wybitnym statystykiem, żeby zobaczyć, z czym jest skorelowany wybór.
Wybrana przez PO propozycja francuska była wbrew interesowi państwa i krajowej gospodarki. Rozstanie z Francuzami rząd PiS przeprowadził w sposób skandaliczny. Zakup BlackHawk był błędem. 

Nie ma innej oferty, nie ma lepszej oferty niż AW149 ze Świdnika.






6 komentarzy:

  1. http://biznesalert.pl/krystowski-w-przetargu-na-smiglowce-mon-nie-uwzglednia-offsetu/

    MON nie uwzględniał offsetu. Słuchałem niedawno wywiadu z Siemoniakiem w tokfm i nie umiał logicznie wyjaśnić wyboru francuskiej oferty. Dostała najwiecej punktów za offset. Świdnik dostał ich najmniej, podczas gdy miał najlepszą pod względem offsetu ofertę.

    Mam nadzieję, że ktoś to wyjaśni bo to cuchnie na odległość. Bardzo antypaństwowe działania, bardzo wbrew interesom gospodarczym i bezpieczeństwa kraju.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele pytań na które szukałem odpowiedzi znajduje się w tym artykule Piotra Śmielaka:
    http://www.mpolska24.pl/post/8677/jak-kupujemy-najdrozsze-smiglowce-swiata-liczby-i-fakty-cz-1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Sytuacja się diametralnie zmieniła 26 września 2012 roku gdy nieoczekiwanie, podczas konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział zakup jednorazowo, aż..."
      Wina Tuska.

      Usuń
  3. Druga część jest równie ciekawa:
    http://www.mpolska24.pl/post/8680/jak-kupujemy-najdrozsze-smiglowce-swiata-liczby-i-fakty-cz-2

    W poniższym artykule:
    - grubo przepłacamy na tle innych państw za kupowane śmigłowce o ok. 20-30% i więcej procent.
    - innym krajom w oparciu o podobny kontrakt udało się stworzyć mechanizm wsparcia własnej gospodarki i eksportować sprzęt.
    - istnieje w zasadzie identyczny kontrakt jak nasz włącznie z offsetem, gdzie zamawiający płaci o 1,5 mld Euro mniej.
    - o offsecie, który w przeciwieństwie innych państw praktycznie skończy się niczym dla polskiej gospodarki.
    - spadku potencjału Wojska Polskiego po tym przetargu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W świetle tego artykułu jest jasne, że komisja śledcza powinna powstać. Podejrzenie, że przetarg był od pewnego momentu ustawiony, a także że wybrano najsłabszą dla kraju ofertę jest bardzo duże.

      Jednocześnie szkoda, że spekulacje, że AgustaWestland uniemożliwiła nam zakup NH90 są coraz bardziej prawdopodobne. To paradoks, że w wyniku obecności tej firmy w Polsce nie mogliśmy dostać śmigłowca na którym nam najbardziej zależało.

      Usuń
  4. Zdaniem autora tych ciekawych artykułów mieliśmy kupić H225M drożej niż inne kraje kupowały NH90 w najbardziej wojskowych wersjach.

    Czysta dywersja.

    OdpowiedzUsuń