Most na Waryńskiego

Most na Waryńskiego
Lata 70. Rys. inż. A. Milkowski. Sensowna lokalizacja trasy mostowej (zmieniona przez Zaleskiego)

niedziela, 26 października 2014

Tramwaj przez most


Byłem przeciwnikiem tego rozwiązania. Już nie.


Tramwaj powinien połączyć UMK z Dworcem Głównym. Uniwersytet będzie wówczas najlepiej skomunikowanym punktem Torunia.

Kolejnym krokiem powinien być zakaz parkowania samochodów studentów przy rektoracie i akademikach.





Wraz z otwarciem linii tramwajowej na Bielany władze UMK otworzyły dla samochodów ulicę Karola Olszewskiego (między Odnową a aulą). Na ulicy pomyślanej jako deptak odbywa się dziś normalny ruch samochodowy, auta parkują nie tylko przy drodze, ale także w lesie na prowizorycznych parkingach. To niepoważne.

Budowa linii tramwajowej przez most Piłsudskiego na dworzec główny wpisuje się w propozycję, którą tu wcześniej przedstawiłem: poszerzenia starego mostu i budowy tunelu na pl. Rapackiego.

* * *

Kiedyś sporo uwagi poświęciłem tematowi "Staromostowa w tunelu". Ta koncepcja miała wiele różnych modyfikacji: 

1. Schowanie torów kolejowych na Podgórzu w tunelu i budowa mostu Waryńskiego jako mostu kolejowo-drogowego pod koleje dużych prędkości. Wówczas linia kolejowa Pn-Pd omijałaby Dworzec Główny a miasto miałoby dwa niezależne dworce - Wschodni i Główny - każdy do obsługi innego kierunku. Komunikacja między nimi byłaby zapewniona dzięki kolei podmiejskiej (Toruń-Lubicz-Sierpc, Toruń-Aleksandrów-Włocławek, Toruń-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław). Dzięki temu stary most kolejowy mógłby zostać otwarty dla pieszych, rowerów i komunikacji zbiorowej (autobusy). 

2. Pozostawienie infrastruktury kolejowej na istniejącym poziomie bo proponowana wyżej zmiana byłaby szalenie kosztowna (realizacji tak drogiego projektu musiałyby przyświecać inne względy ekonomiczne). 

W jednym z wariantów dworzec główny miałby być przesunięty w oś trasy staromostowej przy okazji przebudowy tunelu trasy staromostowej naprzeciwko mostu Piłsudskiego.


* * *

Przedstawione powyżej koncepcje miały charakter masterplanów dla Podgórza. Ich głównym celem było przybliżenie tej części miasta (która do lat 30-tych była osobnym miastem) do Torunia. 

Podgórz oddzielony jest od Torunia nie tylko Wisłą. Główną barierą dla Podgórza, oprócz rzeki, są tory kolejowe przez które można przejść tak naprawdę tylko na dwa sposoby: tunelem naprzeciwko mostu drogowego i tunelem naprzeciw mostu kolejowego. Jest jeszcze tzw. krowi mostek, ale ze względu na położenie jest tak naprawdę bezużyteczny. 

Te wąskie gardła oddzielające Podgórz od Torunia wymagają modernizacji.

Tunel budowany obecnie przez Zaleskiego z Dworca Głównego na przystanek koło fortu uważam za pomysł całkowicie chybiony: u wylotu tego tunelu na Podgórzu jest fort otoczony fosą. 

Ten tunel dla pieszych nie ma i nigdy nie będzie miał kontynuacji a jego budowa jest podyktowana wyłącznie niezrozumiałym dla mnie pomysłem przeniesienia linii autobusowych na ul. Podgórską.



* * *

Krytycznie oceniam propozycję przystąpienia do budowy mostu zachodniego na wysokości ul. Okrężnej. Ta przeprawa wymaga ponad 4 km dróg dojazdowych z których znaczna część leży na terenie sąsiedniej gminy. Z dostępnych prognoz natężenia ruchu wynika, że tę trasą będzie jeździć o wiele mniej samochodów niż mostem Wschodnim czy mostem Piłsudskiego (stary most wciąż jest wciąż najbardziej popularną miejską przeprawą). 

W związku z tym moim zdaniem dużo korzystniejsza jest przebudowa mostu Piłsudskiego i jego poszerzenie wraz z optymalnymi dla pieszych i komunikacji zbiorowej rozwiązaniami w obrębie placu AK i pl. Rapackiego (tunel drogowy).





5 komentarzy:

  1. Jak to u. Olszewskiego otwarta dla ruchu?
    Od strony hoteli asystenckich u jej wlotu jest zakaz ruchu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz Gagarina jest zamknięta więc ten znak znaczy jeszcze mniej niż wcześniej.

      Usuń
  2. Może i tak ale oficjalnie na Olszewskiego chyba po staremu - wjazd za zezwoleniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się tam przejdź. Tam auta parkują nie tylko na drodze ale już nawet w lesie.

      Usuń
  3. Widziałem to, niemniej jednak nie rozumiem nadal czemu niby to władze UMK otworzyły tę ulicę dla ruchu. Żadne rozporządzenia się nie zmieniły w tej sprawie. Znaki są te co były - zakaz ruchu.

    OdpowiedzUsuń